STIGUIDEN – Del 2

Stiguiden – Del 2

FISKETUREN

Runden tilbyr deg oversikt over noen av de bedre fiskeplassene ved Glomma`s vestside. Passerer også innledningsvis et lite vann, med barnevennlig sandstrand. Turen er på ca 20km og vil være unnagjort i overkant av en time. Veksler mellom stier og grusveier. Fra Soppen sykler du gjennom Vestad skole, tar til venstre ned undergangen og kommer opp til Kiwi Fosseid. Sving til høyre nordover Elgveien. Tråkk 20meter til venstre oppover Mårveien. Du vil se en kjerrevei som tar av til høyre. Denne ender ut på Grindalsjordet, hvor en sti tar deg nordover langs tjernet, Langsletta. Ved nord enden av vannet, tar du til høyre, langs sandstranda. Glimrende badeplass forøvrig. Skal ha blitt tatt ørret i både bekken og vannet, ifølge lokalbefolkningen. Kryss Rv3 mot brun Heas bygning. Sving til venstre nordover ved første skogsbilveg. Hold strake veien nordover og du vil etter hvert sykle på sti parallelt med Glomma. Pass på for stien har et par luftige passasjer. Ved Strandfossen kraftstasjon sykler du bare rett frem til venstre for selve kraftstasjonen. Opp langs vollen på vannmagasinet går det. Nyt Glomma mens du tråkker videre nordover. Har du ikke sett fiskere tidligere gjør du det nå. Etter ca seks km svinger vollverket vestover mot jernbanelinja. Nydelig fiskeplass med benker og ildsted her. Kryss jernbanen følg stien til høyre ut på grusvei ved bebyggelse. Sving til venstre forbi hvitt hus. Se etter sti som tar av til høyre etter 40meter. Denne bringer deg opp til Rv3 som du krysser og vips så befinner du deg på gamle veien i Svingen. Ta av asfalten til venstre sørover etter et brunt hus. Garasjen ved huset har gevir over porten. Traktorveien passerer en svær vanndam, før du rister deg sørover. Denne går parallelt med Rv3/bebyggelsen (lange rettstrekninger) frem til et sandtak/asfaltprodusent. Her er noe av vegen blitt ”spist opp”, så ta innover mosen til høyre for så å tråkke sørover til du finner skogsbilvegen igjen. Opp går det. Mist ikke motet, du skal jo nedover senere. Etter ca 13km deler grusveien seg. Du tar til venstre. Sykle 200meter før svinger av til venstre(skilt til Nordhue her). Tråkk innover kjerreveien hvis den kan kalles det. En km med teknisk ”sti/kjerrevei” lokker. Moroa ender ut på enden av en grusvei. Følg grusveien. Hogsfeltet som åpner seg på østsiden av veien tilbød forfatteren nærkontakt med hjort. Ta til venstre idet du kommer ut på nok en grusvei. Her vil det gå friskt nedover. Ta pånytt til venstre ved neste veikryss(se etter benk i skråningen til høyre). Tråkk på, men se etter stien som svinger av grusveien til høyre. Gi jernet innover denne. En fartsfylt sti som virkelig lokker frem en terrengsyklist sitt smil. Tråkk rett over den åpne plassen videre innover skogsbilveien. Hold deg til denne og du vil krysse ny vei i nytt boligfelt. Ut på asfalten i Slåttmyrveien bærer det. Følg denne ut på Mårveien som tar deg tilbake til Elgveien(”starten” på runden). Kanskje ble du fristet til å ha med fiskestang i baklomma neste gang.

GRUNDSETRUNDEN, 8.3 KM

For å komme seg frem til start her må du sykle asfaltveien forbi Vestad barnehage og videre ca 500 meter. Sykler ca 45 meter forbi Ugleveien, tar så av første ”grusvei” til venstre, som er merket med røde kryss på enkelte trær. Etter ca 15 meter krysser du en gangvei, noe som forteller at du da er på rett spor. Fortsett videre oppover helt til du kommer til lysløypa( den som om vinteren gir deg lys helt opp til Djupmyrskoia). Her må du se deg litt rundt til du finner to røde kryss på ett tre. Dette er starten for denne runden. Du snur deg så sørvest, altså så noe av det første du gjør blir å krysse lysløypa. Etter dette er det bare å tråkke på, ta det litt med ro i starten slik at du ser kryssene og finner frem. To nye røde kryss etter ca 8.3

Lenker til informasjon om flere sykkelruter :

www.sykkelruten.no

www.ut.no

www.barnesteder.no

www.visitnorway.no

Har du tips om sykkelruter eller har du skrevet en guide du vil dele med oss ?

Ta kontakt : web@elverumsykleklubb.no

Har du artige sykkelbilder eller video fra turer og ritt ?