STIGUIDEN – Del 1

Stiguiden – Del 1

”KOMPISRUNDEN” I STAVÅSENkompisrunden

Løypa går stort sett på hard og fin barnålssti. Traseen krysser tre bekker som det for øvrig er laget bru over.

Løypa er småkupert og artig, med mye fart og spenning. Total lengde på løypa er ca 6 km, løyperekorden er på ca 16 minutter(uoffisielt). Løypa kan absolutt anbefales!! Løypa er merket på trær, med røde kryss og piler. For å finne frem til starten sykler du fra Spar og innover Stavåsveien. Følg grusveien opp til ”løypenettet”, derifra tråkker du til høyre mot første høyspentstolpe. Denne er merket med et rødt kryss. Finner du denne sykler du opp den lille bakketoppen, hvor starten er. Snu deg så 180 grader mot skistadion,hvor du da ser en rød pil til venstre på samme stolpe.

Da er det bare å tråkke på inn første sti til venstre.

De første turene lønner det seg å ta seg god tid, ikke alltid like lett å se merkingen, bli kjent med løypa først.

God tur, og lykke til!!

1.8 KM/2 KM RUNDEN I GRUNDSETMARKA/VESTAD

For å komme seg frem til start her må du sykle asfaltveien forbi Vestad barnehage og videre 1.1 km inn mot Slåttmyrveien.

Hold asfalten helt til toppen av en bakke, her ligger det ett fint hus kledd i villmarkspanel. På høyre side av dette huset går det en kjærrevei videre innover marka. Denne veien blir det kjørt skiløyper i om vinteren, slik at man kommer seg opp mot Djupmyrskoia. (ps:ikke lysløypa) Her sykler du inn til første kryss, og hvis du da ser ett tre med to røde kryss så er du ved starten av løypa. Da er det bare å sette i gang med å sykle innover løypa. Etter ca 500 meter vil du komme til ”Tyskerbrua”, etter denne tar du inn til høyre.

Da skal det være noenlunde enkelt å komme seg gjennom resten av løypa. Du kommer også til ett kryss lengre inne i traseen, her er det da satt opp ett skilt hvor det står 1.8 og 2 km. Dette blir da valgfritt for deg, gjerne ta annenhver runde. Denne traseen er middels teknisk, går stort sett på barnålsstier. Ikke en runde for de store hastigheter, men en fin runde for å kunne presse kroppen, siden du sjelden får noen hvilepartier. Et treningstips her er å kjøre 1.8 km runden 6-8 ganger, gjerne med treningsgjengen, hvor man da presser hverandre opp mot maks. Kjører man denne traseen slik, så kan jeg garantere at man blir bra sliten etter endt økt.

NORDHUE RUNDEN

Denne perlen av en tur tilbyr det meste. Turen passer best for deg som er en erfaren syklist. Sett av to og en halv time til runden.

Selv om store deler av stiene er relativt lettsyklet, er det et par teknisk krevende partier underveis. Fem hundre høydemeter skal også forseres, med klar referanse til de berømte ”rosinbakkene”. Skremmer ikke dette deg, vil Hedmarksvidda, fantastisk utsikt over Østerdalen- Mjøsa, høy fart, variert sykling og et rikt dyreliv, stå på menyen. Fra Soppen sykler du forbi Vestad barnehage og videre inn til Slåttmyrveien. Hold asfalten til toppen av en bakke. Her ligger det et fint hus kledd i villmarkspanel.

På høyre side av dette går en skogsbilveg videre innover marka. Krysser etter kort tid ny veg i nytt boligfelt. Fortsett rett frem til du kommer til en åpen plass. Her skal du rett frem/over for så å ta inn på sti som går til venstre. Når denne kommer ut på skogsbilveg tar du til venstre. Skogsveien deler seg etter få metere (benk i krysset, hvor du tar til høyre). Her går det jevnt oppover. Etter fem km holder du rett frem (ikke ta av til høyre), og du er straks på toppen. Følg skogsvegen til venstre og du vil få god fart utover. Ta til høyre (ikke la deg lure av nyanlagt grus/sand avstikker etter to hundre meter) når vegen deler seg. Du skal ta av denne og inn på stien (skogsmaskin har herjet i området) til høyre etter to hundre meter. Stien som venter deg tilbyr artig teknisk sykling. Følg bare på, over to bekker med broer av paller, den tredje krysser du fint uten. Etter fjerde bekk (sville bro) er du ved Løten grense. Kort etter trosser du steinene i løpa og du er kommet til enden av en skogsbilveg. Tråkk på, og vegen ender ut på grusvegen til Narsætra. Sving til høyre mot nord og bakkene forbi Narsætra lokker på deg. Hold rett frem og sauene på Narsætra vil ønske deg velkommen. Tråkk videre, mens du nyter hestene og bakken. Endelig flater terrenget ut og du holder dampen oppe. Innover Hedmarksvidda bærer det. Forbi Korperud og du ser masta på Nordhue stadig tydeligere.

Er du ”heldig” så har bonden slippet kyrne løs i dette området. Utrolig stae dyr forresten. Uten respekt for en aktiv syklist.. Sving av til høyre, vegen som tar deg opp til Nordhue. Nedover går det over brua, før du skal opp, opp.. Fantastisk utsikt venter deg på toppen. Kilometer telleren viser at ca 23km er unnagjort. Sykle ned til Speiderhytta. Stopp på sørsiden ved steinstøtta, 740 moh, mens svetten tørkes. I øst ser du ned på Glomma. Riktig, dette er vegen hjem, om ikke du vil sykle samme veg tilbake. Fra inngangen på østsiden av Speiderhytta følger du den brede stien som tar deg bratt nedover lia. Følg hovedstien som tar av til venstre etter noen minutters risting under høyspent linja. Nedkjøringen her har mange saftige fall på samvittigheten, så ta det rolig. Mye løs stein og utvaskede hull i bakken. Som en ferdig ristet milkshake, ender du ut på en befriende skogsbilveg. Gi jernet ned til Rv 3. Fartsrekorden er på 74km/t.. Det tar av et par skogsbilveger undervegs, men følg hovedvegen ned. I fjor skremte en av klubbens medlemmer vettet av bamse her. Siden har ingen sett den, bjørnen altså.. På Rv 3 tar du til høyre og sykler i en km, til du krysser brua over Øksna. Ta av vegen inn til høyre rett etter, over kjettingen. Ta på nytt oppover til høyre på traktorvegen når du kommer ut på åpen plass. Kraftig stigning venter deg, men den varer ikke lenge. Sving til venstre sørover når du kommer ut på skogsbilvegen. Utover går det til du ender opp ved et grustak. Kryss denne rett frem og inn sandstien nedenfor skytterhuset.

Denne tar deg ned til rasteplassen ved Svingen. Sykle videre innover gamle riksvegen, gjennom bebyggelsen i Svingen. Ta av asfalten innover en skogsbilveg til høyre (krysser raskt en vanndam) rett før du kommer til et brunt (garasje med gevir over porten) hus, umiddelbart før du igjen er ute på nye riksvegen. Denne går parallelt med Rv3/bebyggelsen (lange rettstrekninger) frem til et sandtak/asfaltprodusent. Her er noe av vegen blitt ”spist opp”, så ta innover mosen til høyre for så å tråkke sørover til du finner skogsbilvegen igjen. Denne går nå vestover og du får servert turens siste ”sukkertøy”: Kryssingen av en mindre elv. Smell bare over, bunnen er fast og fin. Følg så bare på til venstre ved to anledninger og du befinner deg med fremhjulet på Rv 3 i 60 sonen i svingen på Grundset. Følg riksvegen til du sykler inn fjerde skogsbilveg til høyre og følg stien som krysser denne sørover under høyspent linja til Profilglass. Fortsett rett frem, forbi krydderfabrikken og videre sørover Svartbekkveien. Snart vil du trille forbi Slåttmyrveien og veien hjem til en varm dusj skulle være grei. En runde på ca 44km som inneholder det meste, er unnagjort.

Stiguiden side 2 : Klikk her.